de eerste dagen - Reisverslag uit Calgary, Canada van joka Rooijen - WaarBenJij.nu de eerste dagen - Reisverslag uit Calgary, Canada van joka Rooijen - WaarBenJij.nu

de eerste dagen

Door: Kaatje

Blijf op de hoogte en volg joka

06 Juni 2015 | Canada, Calgary

Op woensdag 3 juni is het weer zover. We mogen weer nar Canada. Alles ingepakt, honden bij mijn zus op vakantie en iedereen gedag gezegd dus om 8 uur opgehaald door Martijn gaan we richting Schiphol. De drukte op de weg valt gelukkig mee dus we arriveren netjes op tijd met dank aan het snelle rijgedrag van Martijn!. Inchecken hadden we thuis al gedaan dus alleen tassen afgeven en dan gedag zeggen. Juist deze dag wordt er een nieuwe manier van douane controle ingevoerd hetgeen er voor moet zorgen dat je maar een keer wordt gecontroleerd. Het is weer even wennen maar het gaat vlot. Geen ongeoorloofde zaken dus vlot erdoorheen. Daarna is het onszelf een paar uur bezighouden totdat we mogen boards. Er zijn altijd een aantal dingen die we willen inslaan dus snel gedaan en een bak koffie en dan naar de gate. Omdat je nu niet meer wordt gecontroleerd hebben ze bedacht dat de stoelen bij de gate ook wel weg kunnen dus oefen we een tijdje staan maar alles gaat snel dus zitten we vlot op onze plaatsen. De vlucht gaat goed, onderweg is het op sommige plaatsen heel helder en kun je bijvoorbeeld in de noordzee de windmolen parken heel goed zien. Ook boven Canada levert de helder wolkenloze hemel prachtige gezichten op met bevroren meren en nog volop sneeuw. Richting Alberta komen er meer wolken en is er ook geen sneeuw meer. De landing verloopt goed alhoewel de remmen wel heel erg op de proef worden gesteld ! Het duurt wel een tijdje voor we het vliegtuig uit kunnen want we zitten redelijk achterin en ook door de douane duurt lang. Ook dit keer worden we weer ondervraagd en is er ongeloof over het feit dat we 5 weken vakantie hebben. Maar goed we mogen weer door en Jim en Nellie staan al een tijd te wachten en zijn blij dat we er weer zijn. De avond eindigt vroeg voor ons want het tijdsverschil blijft altijd even lastig dus om 20 uur liggen we in bed. Het is dan wel weer jammer dat je de volgende ochtend ook weer te vroeg wakker wordt maar goed dat hoort er bij en met een paar dagen is dat ook weer weg.

Donderdag de 4e worden we op sleeptouw genomen naar Spruce Medows. Dit is op een halfuur rijden van Jim en Nellie en is ook nog steeds Calgary. Daar is een heel groot terrein waar paarden evenementen worden gehouden. Er zijn diverse arena's waar spring wedstrijden worden gehouden en daar vallen grote prijzen mee te winnen. Leuk om eens van dichtbij mee te hebben gemaakt. Op de terugweg nog even een aantal boodschappen en dan weer naar huis voor de spits begint.

Vrijdag de 5e staat in het teken van het bezoek aan Jack en Hennie in Lethbridge. Jack is gelukkig weer helemaal opgeknapt en voelt zich voor het eerst zins lange tijd weer goed en dat is ook duidelijk te zien als we elkaar zien in hun nieuwe huis. Hij heeft de boerderij verkocht maar bezit nog wel een flink aantal hectaren land (buiten de 4 ha voor de paarden) die hij verhuurt Ook de paarden heeft hij gehouden want ze willen niet dat die worden geslacht maar hopen dat ze nog lange tijd kunnen genieten op hun 4 ha land.
Het is een prachtig huis gelegen aan een meer. 2 veranda's en heel licht en ruim. Er zit zelfs een waterval in de hal! beneden is er ook nog een keuken en drie slaapkamers die ze echter niet gebruiken. Het is een heel stuk beter als de eerste woning waar ze waren ingetrokken. Die stonden zo dicht op elkaar dat je op het balkon elkaar een hand kon geven. Dat viel heel erg tegen zeker als je 47 jaar vrijstaand met kilometers uitzicht hebt gewoond. We zijn langs de boerderij gereden en daar zijn al grote veranderingen te zien hetgeen met name Hennie toch wel heel erg verdrietig vond om te zien.
Het blijft altijd een hele rit ernaar toe, in totaal ben je 5 a 6 uur onderweg maar goed het was gezellig en de steak van de bbq smaakte goed. Op de terugweg hebben we ons eerste wild gezien herten en een coyote.
Vandaag gaan we samen op stap naar Kensington een oudere wijk in Calgary. Dit doen we met de tram want dat is makkelijker dan met de auto. Morgen gaan we naar Canmore naar Keith en Debby. We worden daar al vroeg verwacht want we gaan wandelen in de buurt. De schoonzoon neemt ons mee hij is een fervent wandelaar en hij zou een wandeling voor ons uitzoeken. Dit kost wat moeite want een groot aantal trails is afgezet ivm de beren en elk's. Deze komen nu naar beneden en zijn erg beschermend naar hun jongen toe. Ben dus benieuwd wat het gaat worden!