Woensdag 24 juni - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van joka Rooijen - WaarBenJij.nu Woensdag 24 juni - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van joka Rooijen - WaarBenJij.nu

Woensdag 24 juni

Door: Kaatje

Blijf op de hoogte en volg joka

24 Juni 2015 | Canada, Nanaimo

Inmiddels alweer een week verder dus een hoop bij te werken. De regen valt hier in Nanaimo zachtjes op het dak van de camper. Jon is nu weg voor zijn duik dus voor mij mooi de gelegenheid om alles weer even bij te werken.

De agenda er even bij gepakt want anders sla ik misschien wat over. De tijd gaat zo snel en je bent steeds onderweg dus vergeet je af en toe op welke dag je inmiddels bent aangeland.

Vanuit Campbell river zijn we op weg gegaan naar Stratchona prov park. De rit is niet zo ver dit keer maar 80 km geloof ik. We kiezen voor Buttle lake want dat is meer open de andere campground ligt nog wat verder het park in maar is donkerder zegt men e ner zitten ook meer muggen kwamen we later achter! Het is wat bewolkt deze dag en er valt af en toe een spat water maar over het algemeen valt het nog mee. Ook hier zijn er eigelijk best veel mensen dus aan het meer wordt hem niet maar we hebben een plek waar we heel snel en makkelijk bij het meer kunnen komen. We lopen nog een stukje en nuttigen ons diner. De parkbeheerder komt langs en vult de papieren weer in en krijgt zijn geld hetgeen dit keer iets van 20 dollar is met nog wat extra voor het stookhout.

Vanuit Buttle lake gaan we richting Nanaimo om te proberen de duik te regelen hetgeen nog steeds niet is gelukt maar hier toch waarschijnlijk wel! we rijden eerst nog wat verder langs het meer en doen daar een tweetal korte wandelingen. Het is er erg stil maar erg mooi, zeker een park om nog eens terug te komen. We slingeren via de Highway vrij vlot naar de plaats en komen onderweg nog een heel jong hertje tegen wat midden op de weg stond, het was duidelijk zijn moeder kwijt maar liep toen we stopten toch wat wankel naar de kant en ging daar in het gras liggen plat tegen de grond.
We kunnen de duikshop makkelijk vinden en gaan de zaak binnen en nu maar hopen dat het lukt! En ja hoor na wat agenda raadplegingen is de datum dan bekend het wordt 24 juni. Nu een plek vinden voor de overnachting. We proberen Parksville maar helaas. We hebben weer last van het weekend dus helemaal vol! Ok dan maar weer door naar de volgende en het wordt Little Qualicum falls daar lukt het wel ook al is het hier redelijk vol met allemaal gezinnen met kinderen en families, het is dus duidelijk weer weekend! Onderweg hebben we wel wat regen gehad maar inmiddels is het weer droog en kunnen we lekker buiten zitten.

We gaan de volgende dag redelijk op tijd weer weg want naar Tofino is het toch al gauw weer een paar uur rijden. Het blijft een mooi stuk om te rijden en we stoppen onderweg om even een bakkie koffie te doen. De zon schijnt inmiddels volop dus is het al weer een lekkere temperatuur. In Tofino komen we uit op Mackenzie beachresort want ook hier is het druk en zijn er al twee campgrounds vol. Greenpoint een bc park is nog steeds gesloten dus worden de anderen meer belast hetgeen duidelijk te merken is. Dit is echt een surfer plek. Veel jonge mensen met tentjes die overigens wel heel mooi aan het strand staan met surf planken. Het is alleen wel zo dat er om goed te surfen geen goede golven zijn momenteel. De oceaan is zo glad als een We lopen naar het dorp op zo'n 2km afstand en gaan de hotspring regelen voor de volgende dag. Dit was ook iets wat we nog eens wilden doen. We kunnen de volgende dag om elf uur mee met de zodiac en dan gaan we terug met het watervliegtuig!
Het aantal plaatsen voor campers is inmiddels weer gevuld als we terug komen en het is gezellig druk. Na het eten lopen we naar het strand om van de mooie zonsondergang te genieten. Dat doen heel veel mensen want het is behoorlijk druk. Niet dat je last hebt van elkaar want het is heel erg breed en lang dus ruimte zat. Er is ook nog een bruid op het strand voor foto's en ze gaat met kaplaarzen aan in het water staan dus de stomerij zal een klus hebben om die jurk weer eenbeetje te fatsoeneren!
Er is wel een streng beleid op alcohol gebruik in openbare ruimtes. Een stel wat gezellig met een glaasje wijn op een boomstronk zat om van de zonsondergang te genieten werd er door de bewaking op aangesproken en ze konden hun glas leeggieten. Ze waren het hier niet mee eens blijkbaar want ze verlieten het strand gelijk, jammer want ik geloof toch echt dat je voor zoiets moois geen wijn nodig hebt! Inmiddels zijn er overal vuurtjes ontstoken op het strand en krijgen kinderen onderricht van hun vader hoe hier mee om te gaan en hoe ze marshmallows moeten klaar maken.

We hebben inmiddels een paar fietsen dus we kunnen de volgende dag op ons gemakje naar het dorp fietsen hetgeen behoorlijk scheelt in tijd. We wachten op de stijger en zien tot onze verrassing een otter gezin in het water en na wat capriolen komen ze uit het water en gaan ergens op de kant lekker slapen.We mogen ons weer in een dik pak hijsen en krijgen uitleg over de functie ervan, waarvan je dus hoopt dat het niet nodig is! De hoop is om voorin te kunnen zitten maar helaas dat wordt hem niet Er staat een stel al start klaar op de stijger als we aankomen lopen en hij wil heel duidelijk voorin zitten want ze voet staat al op de boot. Het blijkt een stel duitsers te zijn en hij heeft een mega camera bij zich dus wil duidelijk eerste rang zitten om het shot van de eeuw te maken. Dat lijkt me overigens erg moeizaam met zo'n kanon want erg vast liggen die boten niet op het water maar goed zijn probleem. We varen met de zodiac langs de eilanden en komen nog een paar grijze walvissen tegen. We komen bij de hotspring en moeten nog even een halfuurtje lopen door het bos over een boardwalk om er te komen . Dit is niet een zwembad wat wordt gevuld maar echt een bron die uit de grond komt en via een smal stroompje naar de oceaan stroomt. er zijn twee klein watervalletjes waar je onder kunt gaan staan en wat poeltjes waar je in kunt gaan liggen echter voor mij is het echt veel te warm! dus ik geniet van het uitzicht.. De terugweg gaat met een watervliegtuig en dat is iets wat we nog nooit hebben gedaan dus een nieuwe ervaring. Het is een Beaver uit 1954 en doet het nog prima. Het is geweldig om over het water en de eilanden te vliegen en we genieten volop. Onderweg zien we nog een grijze walvis met een jong heel bijzonder! en de piloot draait er nog een extra rondje omheen zodat we het goed kunnen zien.

De maandag staat er een fietstocht op het programma. We kunnen met deze fietsen op het strand want het zijn extra brede banden. Het is ongeveer 15 km erheen dus daar gaan we, het is bewolkt maar dat is nu niet erg is juist lekker om te fietsen. Het eerste stuk gaat over een fietspad dus dat is makkelijk wel heuveltje op en af maar het gaat goed. Dan komen we bij de afslag Radar Hill dus dat had een waarschuwing moeten zijn! We moeten behoorlijk stijl naar boven dus dan maar lopen. Deze heuvel maakte deel uit van de verdediging in 1951 en er stonden ooit groter radars welke nu uitkijk punten zijn. We vervolgen onze weg via de weg nu want het fietspad houdt op. Na een paar km kunnen we het strand op en daar lunchen we eerst op een aangespoelde boomstam en daarna nog een stuk over het strand wat heel leuk is om te doen. Je hebt een heel vlak stuk en eindeloos lang om te fietsen. Op de terugweg brengen we ze gelijk terug en belonen ons zelf met een overheerlijk home made ijsje bij Tofino chocolat wat naast de fietsen verhuur zit. Inmiddels schijnt de zon weer dus kunnen we nog lekker er van genieten en drinken onze koffie na het eten op het strand genietend van de zonsondergang. Morgen verlaten we Tofino weer en gaan naar Nanaimo.

We zijn aangeland op Living forest oceanside campground en Jon is nu al een poosje weg voor de duik ben heel benieuwd hoe het is! Inmiddels is de regen ook gestopt dus kan ik zo weer buiten gaans itten met een boek! Dit even opslaan en dan later nog de foto's erbij en dan ben ik weer een beetje bij.