25 juni tm 5 july - Reisverslag uit Hope, Canada van joka Rooijen - WaarBenJij.nu 25 juni tm 5 july - Reisverslag uit Hope, Canada van joka Rooijen - WaarBenJij.nu

25 juni tm 5 july

Door: Kaatje

Blijf op de hoogte en volg joka

06 Juli 2015 | Canada, Hope

Ok Een hele boel in te halen met schrijven. Het blijft lastig om een goede internetverbinding te krijgen. We hebben vaak op BC campgrounds gestaan dus dan heb je zowie zo niets en dan ben je aangewezen op een internet cafe. Op zich niets mis mee maar soms ligt dat niet echt handig in het programma vandaar deze late aanvulling. Meestal snel even iets op Facebook maar meestal alleen maar het weer controleren voor we gingen wandelen.

Waar was ik gebleven. Oh ja de 24e na de duik. De volgende ochtend vroeg op om via de ferry van Nanaimo over te varen naar Vancouver. Het belooft een mooie dag te worden want de zon schijnt al volop en het verkeer werkt ook mee we zijn netjes op tijd bij de ferry niet ver van de campground. Het is nog niet heel druk maar 38% gevuld maar ten tijde van het wegvaren is dat toch al 80% en dat in een half uur. We gaan eerst maar een tijd op het dek staan want bij het restaurant staat een giga rij voor het ontbijt hetgeen wij al genuttigd hebben. Later dus de koffie en verder genieten van de omgeving(helaas geen walvissen of iets dergelijks) en na 2 uur mogen we de ferry weer verlaten. We gaan dit keer richting Hope en willen via de 5 naar Clearwater. Dat is nog een heel eind dus net na Hope vinden we een simpele camping Othello campground waar we een goede plek krijgen onder een hele grote Maple boom. Het is hier ook erg droog en daarom mag er geen hout meer gestookt worden hetgeen we ook zelf al hadden gezien. Vlakbij liggen de Othello tunnels die aan het eind van de vorige eeuw zijn uitgehakt en deze tunnels hebben nog gefunctioneerd voor de trein tot 1965. Ze gaan door een prachtig ravijn en het blijft bijzonder om te zien hoe ze dat vroeger voor elkaar kregen met de beperkte middelen die ze hadden.

Vrijdag de 25e gaan we van Hope naar Clearwater via de 5 of te wel de Coquaholla ( ik denk niet dat ik het goed schrijf maar vooruit) Het is een mooie weg die makkelijk rijdt en veel tijd scheelt . We willen naar de Buffello ranch in Clearwater voor een heerlijke bizon steak maar helaas de ranch is verkocht dus we zetten de camper neer op de KOA campground. Een groot voordeel is dat er ook een zwembad is waar we dus snel gebruik van maken, het is inmiddels 34 gr, nadat we eerst een ijsje zijn gaan halen in een zaakje tegenover het Welshgrey prov park. Ze verkopen daar heerlijk ijs maar ook heerlijke koekjes en gebak daar klaar gemaakt.

Zaterdag gaan we redelijk op tijd op staat naar Jasper want het belooft een warme dag te worden rond de 34 graden. Het is ook hier uitzonderlijk droog. We stoppen onderweg in een klein dorp waar een monument staat ter nagedachtenis aan de grote brand kort geleden. Deze was ontstaan door een sigaret en na een kwartier stond er al een kleine 3 hectare in brand en na een half uur 10x zoveel. Het heeft dagen geduurd voor het onder controle was. Een kleine antiekzaak die er naast lag is ook ten tijde van die brand in rook op gegaan evenals hun woonhuis. Dit is bij een groot aantal mensen daar gebeurt maar er zijn geen slachtoffers gevallen onder de bevolking echter wel onder de hulp verleners omdat ze ingesloten werden door het vuur, 3 in totaal. Binnen een paar maanden waren er al een grote hoeveelheid huizen weer opgebouwd en kwamen er veel mensen van over heel de omgeving helpen.

we vervolgen de weg naar Jasper waar ik een plaats heb gereserveerd want het wordt overal steeds drukker en het risico bestaat dat er geen plaats meer is. Dit blijkt een terechte gedacht want de campgrounds in de directe omgeving van Jasper zijn vol. Het is 33 gr dus vlot neerzetten en eerst wat drinken en daarna terug naar het dorp om te informeren naar de conditie van de trails. Het blijkt ook hier dat er een aantal zijn afgesloten ivm een grizzy en een paar andere ivm de elk. Nog even wat boodschappen en dan terug naar de campground. Het is daar zeker op het tent gedeeld erg druk. Wel valt het weer op dat er bij de grote campers geen mensen buiten zijn maar dat ze allemaal binnen zitten bij de airco .... dat noemen ze kamperen.

De volgende dag gaan we wandelen naar Summit Lake. Het is een heen en een trail dus dat is makkelijk wel is het erg warm met de zon in onze rug als we starten maar regelmatig stoppen scheelt veel. Er staan hier veel verschillende planten in bloei dus ook weer leuk om te fotograferen en misschien later op te zoeken wat het precies is. We lopen het pad niet helemaal tot het einde want dat is nog een flink aantal km en niet ze lekker met dit weer. Bovendien maak ik een of andere misstap en die speelt af en toe op. Als we terug rijden gaan we nog richting Maligne Lake en zien nog een paar beren en bighorn sheep.

Maandag de 29e is ook nog steeds een goede temperatuur maar het heeft wel geregend vannacht. We gaan wel wandelen maar ik weet even niet maar waar het was. Vlak bij campground Pochahontas willen we ook nog wat wandelen maar na een paar minuten keren we om want we worden letterlijk aangevallen door de muggen we hebben dat echt nog nooit mee gemaakt. Het blijkt ook later dat de natuur ongeveer 3 weken voorloopt op de gebruikelijke tijd van het jaar.We gaan naar Whistler mountain met de gondel omhoog en we lopen naar de summit hetgeen een half uurtje kost. Het waait er lekker maar het uitzicht is wat nevelig hetgeen ook wel weer zijn charme heeft met de zon door de wolken. We treffen bij het naar beneden gaan een paar marmotten en zijn rond half acht weer beneden.

Dinsdag gaan we naar Banff, we gaan Canada day vieren, dit jaar voor de 98e keer voor de Canadezen. Onderweg stoppen we nog bij het Athabasca glaceer center om een kaartje te kopen voor de Skywalk. Dit is een nieuwe attractie die ze gemaakt hebben van glas 6 km bobben een ravijn Je moet dus geen hoogte vrees hebben. Het uitzicht is mooi en ze hebben een heleboel info hetgeen het ook heel aantrekkelijk maakt voor kinderen. We hebben contact met Keith en Debby en gaan daar vroeg in de ochtend naar toe. Het is een halfuurtje rijden dus dat is makkelijk. We parkeren de camper voor de deur en worden blij ontvangen. Daarna is het snel weer in de auto van Keith en Debby stappen want anders is het lastig om een plekje te vinden maar ook dat gaat makkelijk. We begeven ons naar het centrum en lopen door de hoofdstraat. We zijn er rond half elf en de parade start om 12 uur maar het is altijd leuk om mensen te kijken en dat is hier zeker het geval. We zoeken een plaatsje met een beetje schaduw want dat is zeker nodig Het is wolkeloos blauw dus het wordt ook warm, rond de 30 gr waarschijnlijk. Als het zover is volgt er een parade van 3 showbands uit Calgary en nog een paar anderen en verder passeren allerlei verenigingen uit Canmore die zich op allerlei manieren laten zien. Voor de kinderen worden er snoepjes rond gestrooid en een aantal auto'/vrachtwagens gaan enthousiast met waterpistolen aan de slag. Dit vindt bij de kinderen gretig aftrek want ze zijn drijfnat aan het einde na 2 uur. Het is grappig om te zien dat Keith ondanks dat hij zegt geen contact heeft met de buren bijna iedereen in de parade welk kent. Canmore is niet groot maar het is duidelijk dat de mensen elkaar kennen en dat iedereen elkaar helpt. Na afloop gaan we naar hun wijk terug in de omgeving van de Three Sisters en krijgen een lunch aangeboden. Ze hebben daar een heel fraai huis en gaan hun huis in Calgary verkopen want de omgeving in Canmore bevalt hun prima. Ik kan me dat helemaal indenken. Het staat tussen de bomen en elke ochtend rond een uur of 10/half elf komen de elk voorbij. Tijdens de garage sale liep er zelfs een grizzy door de achtertuin!. Het was een geslaagde dag en we laten ze met moeite achter maar we weten dat we altijd welkom zijn!

Als we terug komen gaan we eerst maar eens rustig alles laten bezinken en gaan dan beginnen aan het minst leuke deel het inpakken van de tassen en het legen van de kasten. Toch lukt het aardig en kunnen we nog gezellig bij het laatste vuurtje zitten.

We begeven ons redelijk op tijd op weg naar Calgary, de afstand is niet meer zoveel ongeveer 120 km dus rond 12 uur kunnen we weer bij Jim en Nellie zijn. We nemen wel de 1a want dat is rustiger rijden en dan valt het niet zo tegen. De vinden heel makkelijk onze weg terug en zijn netjes op tijd terug. Het blijkt dan wel dat Jim weer een paar dagen in het ziekenhuis heeft gelegen met hartrite stoornissen. Ik had al wel zoiets van Keith begrepen maar hij mocht niets zeggen van Nellie. Gelukkig is hij wel weer thuis maar helemaal lekker gaat het nog niet dus zullen we het rustig aan moeten doen. We hebben eerst een lunch en gaan dan aan de slag met uit ramen van de camper en schoonmaken voorzover ik dat nog niet had gedaan. Een snel wasbeurt in de wasstraat en bijvullen van propane en benzine en dan inleveren. Het is inmiddels al de vierde keer dat ik daar een camper huur dus gekscherend zeg ik dat ik wel iets van korting verwacht de volgende keer want die komt er zeker weten. Het antwoord is verrassend want hij zegt dat ik dat zeker moet proberen want ik ben wel een geregeld terug kerende huurder. Het is zelfs zo dat we besluiten om een en ander maar aan te schaffen zodat we niet steeds een personal kit hoeven te huren. Jim en Nellie willen ook niet dat we nog handdoeken huren want zij hebben er genoeg!.

Vrijdag de 3e.

Het is vandaag de start van de Stampede. Dit is een jaarlijks evenement in Calgary waarbij het allemaal draait om het western gebeuren met name met de paarden. We weten dat de 6e naar een shuckwagon race gaan maar verder gaan we het ervaren. Het is wel vroeg opstaan want we moeten rond 7 uur weg om een beetje op tijd in het centrum te zijn We zijn daar rond 7.40 en vonden een plaatsje op de hoek van 62th stretch en 1st avenue in de schaduw want dat is nodig vandaag want het wordt ws 28 graden. Het is een leuke parade waarin we ook een aantal herhalingen zien van Canmoren maar dat is niet erg. Er is erg veel publiek uit allerlei lagen van de bevolking en niet 2 rijen dik maar 7 a 8 rijen. Daarna maar eerst eens een lunch en dan door naar de Stampede ground. Daarbij moet je denken aan een gigantische kermis en heeeeel veel eettentjes met van alles wat niet goed is voor je. Wat wel heel leuk is dat je door de stallen met de paarden kunt lopen die klaar gemaakt worden voor de volgende handelingen die ze moeten gaan doen. Er is ook een wedstrijd in schaapscheren en voor de kinderen zijn er educatieve stands in het agricultural gebouw waar ze van alles kunnen leren over dieren door voelen doen en uitleg. In het grote BMO gebouw wat er naast staat zijn er nog allerlei tentoonstellingen. WE zien maar een heel klein deel en besluiten dan terug te gaan want anders zijn we heel erg laat voor het eten dus om 17 uur zijn we weer terug.

Zaterdag.

Deze dag zal worden besteed aan een bezoek aan Red deer hetgeen op ongeveer anderhalf uur rijden ligt. Dit zijn in Canada hele normale afstanden die voor sommige van ons echt veel te veel zijn.

De kinderen zijn blij om ons te zien en Bill rijd ons vol trots rond op zijn golfkarretje. Het is een leuk terrein met 400 plaatsen waarvan er bij vele een mega 5th wheal staat(bij ons een caravan genaamd) Het ligt aan een groot meer zodat er ook veel watersport mogelijkheden zijn.De kinderen hebben het er erg naar hun zin en laten de computer spelletjes met rust en zijn de hele dag buiten. Dit komt ze zeker te goede want sinds december zijn ze zeker een stuk rustiger geworden dus dat is heel fijn om te zien.
Na de lunch weer terug naar huis en eerst nog even boodschappen doen en dan bieden we ze een heerlijk diner aan thuis want Jim heeft geen zin om uit eten te gaan. Jon is inmiddels heel goed in het klaar maken van een steak op de barbecue dus dat wordt genieten. Bruce en Charlene(de dochter van Jim en Nellie) zijn inmiddels ook gearriveerd dus is het heel gezellig aan tafel. We zien die avond op de tv een voorproefje van wat we kunnen verwachten bij de shukwagenrace maandag.

Zondag de 5e.
Vandaag een rust dag waarin er veel computer tijd gaat zitten in het downloaden van de foto's en filmpjes, boodschappen,barbecue schoonmaken en nog allerlei andere kleine dingen. De avond wordt gevuld met een diner door Jon klaar gemaakt hetgeen goede aarde valt bij de anderen.

Morgen gaan we dan weer naar Stampede ground dus we zijn benieuwd wat het gaat worden