laatste week - Reisverslag uit Calgary, Canada van joka Rooijen - WaarBenJij.nu laatste week - Reisverslag uit Calgary, Canada van joka Rooijen - WaarBenJij.nu

laatste week

Door: Kaatje

Blijf op de hoogte en volg joka

09 Juli 2015 | Canada, Calgary

Ok laatste verslag voor we weer naar huis gaan.

Maandag ochtend moeten we dan naar de Stampede ground. We gaan met Bruce, Charlene, Nellie, Jon en auteur met de tram naar het centrum. We gaan eerst in het grote gebouw kijken waar de tentoonstelling is en besluiten om ons op te splitsen want dat loopt toch net iets makkelijker. We spreken wel een tijd af om ergens te gaan eten in een restaurant wat er ook is. We belanden bij een stand waar er mooi beeldhouw werk wordt verkocht en besluiten na lang aarzelen om dan toch maar die been van steen te kopen, hoe we hem meenemen in het vliegtuig zien we dan wel weer. met die bel is het jaren geleden ook gelukt dus komt vast goed. We kunnen hem laten staan en voor sluiten om 23 uur ophalen dus dat scheelt rondsjouwen. We gaan daarna nog in de Sadel dome kijken en zijn nog net getuige van de opening hetgeen natuurlijk ook met het volkslied gebeurt. Rond 17 uur eten we een hapje en gaan dan langzaam naar het terrein waar we helemaal bovenin op de tribune een plek hebben. We kunnen zo goed de hele race met de huifkar zien. Ze starten met z'n 4 tegelijk. Elke kar heeft er 4 paarden voor staan en wordt tot de start door een outsider vastgehouden. Maar tegelijk met de start moet er ook een vat achterin de kar worden gegooid door een andere rijden. Deze twee rijders moeten ook vlak nadat de huifkar is gefinisht ook binnenkomen anders krijgen ze straf punten. Na een paar starts snappen we het en het is bizar om te zien hoe snel die karren rondrijden. Het is een nogal beladen gebeuren want dierenorganisaties vanuit bijvoorbeeld Vancouver hebben er moeite mee en willen dat ze er mee stoppen. Het is ook zo dat de afgelopen dagen ze 2 paarden hebben moeten laten inslapen omdat ze een gebroken been hadden doordat ze op een vat waren gestapt bij het ronden van de vaten bij de start. Ze kunnen er aardig wat geld mee verdienen als ze het goed doen echter dat staat niet in verhouden tot hetgeen die paarden kosten om ze te onderhouden en te vervoeren.

Na de race is er een show die erg leuk in elkaar is gezet en een eerbetoon is aan Canada. Er wordt door ook veelal jongeren aan mee gedaan. Na afloop daarvan is er vuurwerk hetgeen erg mooi is en vanaf onze plaats goed te zien is. Deze show en vuurwerk worden 10 dagen lang gedaan. al met al heel leuk om nu eens mee te maken nadat we er al jaren iets overhadden gehoord.

Dinsdag staat in het teken van het bezoek van Jack en Hennie die vanuit Lethbridge langs komen voor de lunch. Nellie moet hem echter ergens oppikken want hij is verdwaald, ze waren er nog nooit geweest in al die jaren. Het is trouwens heel normaal dat je ergens afspreekt en niet bij elkaar in huis komt. Het is erg gezellig en er wordt volop gelachen en gegeten. Bruce en Char gaan ena de lunch naar huis want zij moeten de volgende dag weer aan het werk.

Woensdag alweer de laatste volle dag. We gaan naar het Heritage park hier in Calgary. Een verzameling huizen die vanuit de omgeving over zijn gebracht waardoor je eengoed idee krijgt hoe het er toen uitzag. Het is zo dat monumentenzorg hier nog erg versnippert is. Bc parks zijn eigenlijk de eersten die er mee begonnen zijn om gebieden veilig te stellen me de daarbij behorende gebouwen. Er zijn allerlei particulieren die initiatieven nemen maar het gaat nog niet echt georganiseerd vanuit het ministerie.
Rond drie uur gaan we richting huis want het is inmiddels goed warm geworden rond de 32 graden. Het is echter vandaag niet geheel blauw, er hangt een mist en die is afkomstig van de bosbranden in het noorden. Het is daar nog steeds erg droog en het is nog steeds niet onder controle helaas. Er staat inmiddels 2 miljoen hectare in de brand!
Dan volgt het lastige gedeelte inpakken........ maar het lukt weer. We laten nu wel een aantal zaken hier achter want het heeft geen zin om die steeds heen en weer te slepen over 2 jaar zijn we hier toch weer dus hebben we een eigen kist om alles in op te slaat. Na en potje yahtzee dan dit verslag en dan slapen. Morgen nog een Stampede ontbijt en dan naar het vliegveld. de 5 weken zitten er weer op!